• Banner_2018_1_gt.jpg

Jaarverslag 2016

Dit was een heel bijzonder jaar, we bestaan namelijk 75 jaar en dat is dus een jubileumjaar. Er zijn verschillende benamingen voor bijv. een albast-, kroonjuweel-, radium- (88e element), rodium- (45e element)- jubileum. Hoe men op deze namen gekomen is blijft ondanks Google voor mij onduidelijk, maar dat terzijde.

Er waren veel mooie activiteiten maar ook droevige momenten. In dit verslag wordt een uitvoerige opsomming gegeven van al deze de activiteiten. Onze vereniging leeft, zo is er de wekelijkse repetitie, noodzakelijk om goede muziek te maken. Wij presenteren ons op straat en geven mooie concerten. Wij begeleiden met muziek de communicanten van de desbetreffende basisschool naar de St. Lambertuskerk, de wandelaars bij de intocht van de wandelvierdaagse naar het gemeentehuis en Sint Nikolaas met zijn zwarte pieten worden opgewacht in de haven waar de pakjesboot aankomt en onder begeleiding van Sinterklaasliedjes gaan we naar “Gemeenschapshuis De Pinnenhof”. We hebben een prima optreden bij de 1e editie van Raadproms gehad, zeker voor herhaling vatbaar. Oud papier inzamelen, het transport van de instrumenten door het logistieke team, wafels bakken door het damescomité, spullen ophalen en uitsorteren voor de vlooienmarkt, dit jaar voor de laatste keer en Marktplaats, instrumenten repareren, muziekpartijen kopiëren, enz. enz. Er wordt door velen die onze harmonie een warm hart toedragen , veel werk verricht dat niet altijd zichtbaar is, maar waar wij hen zeer dankbaar voor zijn, ze zijn onmisbaar!

Ook bereikte ons droevige berichten, zoals het overlijden van:
Griet Verhijden-Smeets, zij overleed op 28 december 2015 en op zaterdag 2 januari 2016 hebben wij afscheid van haar genomen. Griet was altijd zeer betrokken bij onze harmonie en ook vele jaren lid van ons damescomité. Tot haar gezondheid het niet meer toeliet was zij ieder concert present.
Maria Gerits-Kneepkens overleed op 25 januari. Zij zou dit jaar haar 25-jarig jubileum vieren als lid van onze vereniging. Tot voor enkele jaren geleden speelde zij nog op haar saxofoon mee in ons harmonieorkest totdat haar gezondheid het niet meer toeliet. Vele jaren maakte zij ook deel uit van het Damescomité en van Blaaskapel Klein mèr Neugter. Voor haar inzet werd zij in 2014 benoemd tot Lid van Verdienste. Wij zullen ons haar blijven herinneren als een opgewekte, gedreven en betrokken vrouw voor wie het samen maken van muziek haar lust en haar leven was.
Jan Verhijden op 5 maart, echtgenote van Griet Verhijden-Smeets, vader van Jack en opa van Moniek en Ron, onze oudste spelende muzikant, drie generaties speelden bij onze harmonie. Jan was maar liefst 66 jaar met onze harmonie verbonden. Tot voor enkele weken geleden speelde hij nog op zijn tuba mee in ons harmonieorkest en veel jaren maakte hij ook deel uit van onze Blaoskapèl Klein mèr Neugter waarvan hij erelid was. Op 21 januari tijdens de repetitie-pauze is Jan afscheid komen nemen van 'zijn' harmonie. De tumor in zijn longen ontwikkelde zich helaas zeer agressief waardoor zijn levenseinde naderde. Jan wilde persé dit zelf aan ons komen vertellen en heeft dat ook gedaan, waarna iedereen de gelegenheid had om persoonlijk afscheid van hem te nemen. Voor Jan was de harmonie meer dan het maken van muziek. Als er gewerkt of gesjouwd moest worden was hij van de partij. Stad en land heeft hij afgereden voor onze vlooienmarkt. Voor zijn inzet voor onze vereniging werd hij in 2001 onderscheiden tot Lid in de Orde van Oranje Nassau en in 2013 benoemd tot Lid van Verdienste. Wij zullen ons hem blijven herinneren als een gedreven en betrokken muzikant die gruuëts´ was op ‘zijn’ harmonie en voor wie het samen maken van muziek zijn lust en zijn leven was. Het was voor ons dan ook een eer dat wij tijdens zijn uitvaart op zaterdag 12 maart in de kerk van Ospel met muziek afscheid van hem mochten nemen. Onze slagwerkgroep en het vaandel hebben Jan begeleid vanaf Rouwcentrum van den Boom naar de kerk. Op speciaal verzoek speelden wij Chodounska en Oblivion (met solo door kleindochter Moniek) en we namen traditiegetrouw afscheid met De Laatste Groet. Jan zal een prominente plaats blijven innemen in de historie van onze harmoniefamilie.

Verheugd waren we met de geboortes van:
Sil op 1 mei, zoontje van de trotse ouders Nicole en Michiel van den Dungen-Stultiens.
Daan op 2 juli, zoontje van Marloes en Leon Coolen-Manders en Len heeft er een broertje bij.
Fem op 3 november, dochtertje van de trotse ouders van Angèl Bakker en Hans Berben.
Wellicht toekomstige nieuwe leden!

Getrouwd zijn:
Hanneke Feijen en Theo van der Heijden op vrijdag 18 juni, beide spelend in het orkest en onze voorzitter, Giel, voltrok het burgerlijk huwelijk.
Renée Knapen en Ron Smeets, op vrijdag 29 juli, Renée speelt in ons orkest en Ron help o.a. met zijn professionele kennis en apparatuur cq middelen op het gebied van audio en video. Dit waarderen wij natuurlijk ontzettend. Ook hier voltrok Giel het burgerlijk huwelijk in de trouwzaal van het gemeentehuis van Nederweert.

Het project Blaasmuziekwinkel draaien we dit jaar voor de derde keer. Wij hebben samengewerkt met het RICK ( Regionaal Instituut Cultuur- en Kunsteducatie) en de basisscholen, De Kerneel, De Bongerd en De Klimop en financiële ondersteuning van de gemeente Nederweert en een subsidie van de Limburgse Bond van Muziekgezelschappen (LBM).
Onze doelstelling is nog steeds om hierdoor nieuwe instroom van jeugdleden te genereren.

9 januari     Nieuwjaarsconcert nieuwe stijl “Swinging New Year`

We kijken terug op een zeer geslaagd Nieuwjaarsconcert 'Swinging New Year' en kregen ook veel positieve reacties op deze avond. Een woord van dank aan iedereen die hieraan voor of achter de schermen heeft bijgedragen. Het is een mooi begin van dit jubileumjaar. De jeugdharmonie, de blokfluitleerlingen, de slagwerkgroep, het harmonieorkest, de dirigenten Fer, Mieke (Gerard was Stadsprins van Brunssum) en Patrick, maar ook het logistiek team, het damescomité, de solisten Peter Poell en Stefan Castro op melodisch slagwerk. Bovendien verzorgde The Western Fruit, Wood & Hooker Company een akoestisch optreden.

Wij bedanken Erik Kessels voor het verzorgen van het geluid, Jo Beckers voor het  ontwerp van  de affiche, Guus en de muziekcommissie, de gastvrijheid van Gemeenschapshuis  De Pinnenhof-mensen onder de bezielende leiding van Ton van den Heurik. Een opsomming is altijd riskant, hopelijk ben ik niemand vergeten, het zij me vergeven. Op deze plaats, U allen heel hartelijk dank voor de inzet.

10 januari     Een drukke zondag

Vanochtend gingen we al vroeg op pad met onze jeugdharmonie, ouders, Blaaskapel Klein mèr Neugter en een delegatie van het bestuur. Eerst naar Brunssum naar CV De Streupers om het Stadsprinsenpaar Gerard en Peggy Alofs met muziek te feliciteren. Ons bezoek werd in Brunssum zeer gewaardeerd en de ontvangst was allerhartelijkst. We hebben ons de nonnenvotten goed laten smaken! En dank voor de mooie onderscheiding. Daarna terug naar Nederweert om bij Willem Tell even een broodje te eten (dank aan Willemien Beckers voor de goede zorgen) om vervolgens in Gemeenschapshuis De Pinnenhof Jeugdprinses Pleun Sieben, (speelt bij ons dwarsfluit), Jeugdprins Ries en Adjudant Britt, kleinkind van onze penningmeester Tjeu, te feliciteren. Voor Klein mèr Neugter ging het nog even door want ’s avonds speelden ze op de Bonte Avond in Weert.

23 januari     Serenade op Luuëke

Deze zaterdagavond ging onze voorzitter Giel met de leden van Blaoskepel Klein mèr Neugter mee naar een bomvolle Zaal Jonas op Leuken om daar als verrassing het boôrebroeëloftsgezelschap en vooral de boôrebroeëd Suzanne Smeets en getuuëge Paul Hoeben namens harmonie én kapel te feliciteren met dit onechte huwelijk. Suzanne en Paul spelen beide ook in de KMN-Kapel.

1 februari     Uitreiking van de Jan van der Croeën Ieëremedaâlie

Tijdens deze 37e Lambieck Aovundj werd aan onze voorzitter, Giel de “Jan van der Croeën Ieëremedaâlie uitgereikt. De Blaoskepel Klein mer Neugter zorgde voor de serenade. Een flinke grote groep van de harmoniefamilieleden waren als “supporters” hierbij aanwezig. Een paar maanden van te voren was een afvaardiging van de Lambieck Knoup tijdens de repetitie “binnen gevallen” en Giel gevraagd of hij deze onderscheiding wilde aanvaarden en dat deed Giel.

4 februari     Veurpreuve

Dit jaar hebben wij voor de vijfde keer genoten van het Veurpreuve programma in ons verenigingslokaal zaal Willem Tell, bedankt mensen van Willem Tell voor de goede verzorging.

Naast muziek van jeugdharmonie, het harmonieorkest en de drumband, trad ook Klein mer Neugter op. Onze vrienden van V.V. de Pinmaekers met in hun midden onze eigen Jeugdprinses Pleun (Sieben) en Jeugdprins Ries I. CV De Streupers uit Brunssum met Stadsprinsenpaar Gerard I (onze jeugddirigent) en Peggy I waren dit jaar te gast en we hebben genoten van een optreden van hun dansgarde. Een mooie start van de Vastelaovundj. Dank aan de mensen van de Evenementencommissie en iedereen die zich hiervoor heeft ingezet. Prins Joeph XVI Stefan (Verstappen) en Prinses Miriam (Slenders) gingen voorop in de polonaise. De volgende muziekstukken werden ten gehore gebracht: De Pinmaekersmars, Borsicka Polka en Over and Out. Vervolgens door het harmonieorkest: Fliegermarsch, Hongaarse dans No. 5, Laef Limburg laef, #EVLBV (Es Vasteloavend Limburg binne Velt), Onhendig Leedje, German Classics (met Henk en Monique), De Merrentj (met Henk en Monique) en Veer höbbe zin drin.

8 februari     Vastelaovundjsoptocht

Dit is een activiteit die vast staat vast op onze kalender. We liepen voorop in de grote Vastelaovundjsoptocht van V.V. de Pinmaekers. Ook dit jaar kon heel Nederweert weer van ons genieten. In de optocht werden de volgende stukken ten gehore gebracht: Dan moj-jae beej de Moeësdieëk zeen, Borsicka Polka, Over and Out, De Pinmaekersmars, Veer höbbe zin drin en Den goan de lempkes aon. Het was stormachtig weer met windsnelheden tot 88km/h in Limburg.
De nodige stormschade was er dus ook.

21 februari     Slagwerkworkshop

Het was de eerste succesvolle editie van de slagwerkworkshop voor de kinderen van de Basisscholen De Kerneel en de Klimop. De tweede workshop was op dinsdagavond 1 maart voor leerlingen van BS Budschop en BS de Bongerd.

12 maart     NLdoet

NLdoet werd verzet naar 16 april ivm uitvaartdienst van Jan Verhijden. Ook was er deze zaterdag oud papierinzameling, dank aan de vrijwilligers die de inzameling voor ons overnamen te weten: Noud Mutsaers, Jeu Geenen, Rob Gijsen, Jack van Bilsen, Geer Vaes, Hubert Linders en wethouder Henk Geraats.

19 maart     Onze verjaardag

Vandaag zijn wij 75 jaar geworden. Tijdens de Palmpasendienst in de Sint Lambertuskerk speelde ons harmonieorkest:
- Vóór de dienst: St Florian Choral
- Intrede: This Majestic Land
- Tijdens Palmpasen optocht: For the Beauty of the Earth
- Tussen lezingen: Canterbury Choral
- Offerande: Out of Africa
- Communie: Frozen
- Slot: O Vintinho

Na de dienst gingen wij met muziek van onze slagwerkgroep naar Dansrijck voor de koffie en de vlaai. Daar werd ons jarige Damescomité, ze bestaan 25 jaar, in de bloemetjes gezet en kon de voorzitter bekend maken dat hun zilveren jubilarissen Mia Pleunis-Koppen en Lies Pleunis-Steijvers als waardering voor hun inzet voor onze harmonie, zijn benoemd tot Lid van Verdienste. Deze eretitel was er ook voor Boy Hendrix die al meer dan 50 jaar met onze vereniging is verbonden en zich op allerlei terreinen ingezet heeft en nog steeds inzet. Ook zijn inzet wordt bijzonder gewaardeerd. Aan het einde van de toespraak van de voorzitter, bedankte hij iedereen die zich voor de Harmonie Sint Joseph op welke manier dan ook inzet met de woorden. “Ieder van jullie levert op zijn of haar manier een belangrijke bijdrage aan het goed functioneren van de vereniging. Hier staat een trotse voorzitter. Trots op jullie allemaal die samen Harmonie Sint Joseph maken tot de vereniging die ze al 75 jaar is.”

24 maart     Algemene ledenvergadering

Geen repetitie op deze donderdagavond in Willem Tell maar een ALV, zodat zoveel mogelijk leden aanwezig konden zijn en dat was ook het geval. Na de opening en korte terugblik van voorzitter Giel Bruijnaers, werd het woord gegeven aan Frank van Renswouw, de secretaris die het jaarverslag 2015 presenteerde.

Penningmeester Tjeu Lempens nam ons vervolgens mee in het financieel verslag over 2015. Een jaar waarin we behoorlijk ingeteerd hebben op onze reserves door de concoursdeelname. Bestuurslid Guus van Cruchten lichtte die cijfers toe. We hebben kunnen zien hoeveel geld het kost zonder dat we echt gekke dingen hebben gedaan. De vergadering heeft ingestemd met het financieel verslag en op advies van de kascontrolecommissie décharge verleend aan de penningmeester en het bestuur voor het gevoerde financieel beleid. Elke Nieskens was aftredend. Susan Berben werd verkozen tot nieuw lid van de kascontrolecommissie. Vervolgens werd door de vergadering ingestemd met de begroting 2016. De vergadering heeft ook ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in het Huishoudelijk Reglement. Vervolgens was het woord aan de Evenementencommissie die een aantal stellingen poneerde waarop door de leden kon worden gereageerd, in de wekelijkse mail werd daar nog verder op ingegaan, o.a. door de Quiz weer terug in te voeren tijdens de schoolvakanties. Bij de bestuurszaken werd door de vergadering ingestemd met herbenoeming van Coen van Diepen tot bestuurslid voor een nieuwe periode van vier jaar. Giel is dit jaar aftredend. Zoals bekend stelde hij zich niet meer herkiesbaar en zal eind november met de instemming van de leden, het voorzitterschap overgedragen worden aan Jos Willekens. Onze dirigent Fer Koolen hield een gloedvol betoog over de kansen die hij ziet voor het orkest mits iedereen er ook de schouders onder zet en de repetities door een aantal mensen beter worden bezocht. Hij ging ook nog kort in op de aanstaande promsconcerten en op de kwaliteit van de muzieklessen.
In de rondvraag ging het onder andere om de laatste vlooienmarkt, repetitiebezoek en een beroep doen op de eigen verantwoordelijkheid van leden om bij repetities, straatoptredens en uitvoeringen aanwezig te zijn. Ook werden we gefeliciteerd en bedankt door de voorzitter van onze Vrienden, Peter Willekens.

26 maart     Donatie van de Goede Doelenwinkel

Deze week werden we aangenaam verrast met een donatie van 500 euro van de Goede Doelenwinkel. De vrijwilligers van de Goede Doelenwinkel hebben een stem bij de verdeling van de opbrengst. Mooi dat zij o.a. ons hebben uitgekozen. Wij bedanken bestuur en vrijwilligers voor deze mooie geste!

31 maart en 2 juni     Einduitvoering Blaasmuziekwinkel

De einduitvoering van het project Blaasmuziekwinkel van de basisscholen De Kerneel en De Klimop was in Zaal Willem Tell op 31 maart. Voor de basisscholen De Bongerd en Budschop was de einduitvoering donderdag 2 juni, ook in Zaal Willem Tell. Dank aan iedereen die hieraan een bijdrage heeft geleverd. Hopelijk gaan onze inspanning ook nieuwe leden opleveren.

16 april      NLdoet

Ons repetitielokaal kreeg weer een goede poetsbeurt, onze prijzenkast hangt weer, de instrumentenberging is opgeruimd en goed gepoetst, de afwatering op de binnenplaats is aangepast en nog veel meer. Wethouder Geraats bracht nog een bezoekje en sprak waarderende woorden over de bijdrage van onze vereniging voor de Nederweerter gemeenschap en roemde de samenwerking tussen de harmonie en HBV Willem Tell. Dank aan alle vrijwilligers: Wil Donkers, Johan Hoeben, Henk van Diepen, Zus Sieben, Leny Berben, Marlie Princen, Frank van Renswouw, Toos Kuijpers, Jo Beckers, Karen Berben en Coen van Diepen. Volgend jaar weer! Staat jouw naam er dan ook bij? Wij zullen het allemaal kunnen lezen in het jaarverslag van 2017.

17 april      Pannenkoekenconcert jeugdharmonie

Afgelopen jaar was het jeugdorkest van Fanfare St. Barbara GA uit Landgraaf op bezoek bij onze jeugdharmonie voor een geslaagd knakworstconcert. Nu was onze jeugdharmonie te gast bij het jeugdorkest van Fanfare St. Barbara GA te Landgraaf. We verzamelden deze zondag om 9.00 uur bij Zaal Willem Tell en gingen dan gezamenlijk naar Landgraaf. Er werd gezamenlijk gerepeteerd en leuke spelletjes gedaan. We aten pannenkoeken en de beide orkesten gaven elk afzonderlijk én gezamenlijk een concert. Wij kijken terug op een geslaagde uitwisseling en danken onze muziekvrienden uit Landgraaf voor de gastvrijheid.

24 april    Proeflesochtend en solistenconcours

Van 11.00 tot 13.00 uur was er in Gemeenschapshuis De Pinnenhof een proeflesochtend, Die is voor kinderen van alle vier de Nederweerter basisscholen maar ook voor andere geïnteresseerden. Iedereen mag zich inschrijven voor maximaal drie lessen op verschillende instrumenten. De lessen werden gegeven door docenten van het RICK en duurden ongeveer een kwartier. Het logistieke team zorgde voor de noodzakelijke verplaatsingen van instrumentarium.

Ook hebben drie van onze leden deelgenomen aan het Lei Extra Solistenconcours in Zaal Op de Trepkes te Hulsberg. Te weten; Carlijn Slegers, Lizzy Bijlmakers en Maartje Engels.

27 april     Aubade Koningsdag

Op deze woensdag vierden we Koningsdag en brachten wij bij het gemeentehuis een aubade aan de Koninklijk gedecoreerden en Ereburgers van onze gemeente. Een jaarlijks terugkomend ritueel waar we graag aan deelnemen. Alleen was het binnen wel benauwd.

22 mei    Communicanten van basisscholen De Bongerd en De Klimop

We waren met een redelijke groep present deze ochtend maar qua bezetting moet dit toch beter kunnen of komt het doordat we vroeg uit de veren moesten, althans voor een zondagochtend, 9.00 uur, zou toch moeten lukken, denk ik! Wij vertrokken vanaf Zaal Centraal en haalden de communicanten op De Klimop op en begeleiden ze met life muziek naar de St. Lambertuskerk, alwaar de pastoor R. Schuffelers, familie en vrienden ons al stonden op te wachten.

29 mei     Communicanten van basisschool De Kerneel

Een grote groep muzikanten vanmorgen en een mooie groep communicanten hebben we begeleid naar de St. Lambertuskerk. Het is een lange en goede traditie die we toch vooral in ere moeten houden? Maar voor dit jaar zitten de communicanten er op.

8 juni     Eerste Nederweerter Rolstoeltocht

Stichting Land van Horne, Stichting Vorkmeer, KVW Nederweert, Platform Gehandicapten Nederweert, de Zonnebloem afdeling Nederweert en Woningvereniging Nederweert hebben de handen ineen geslagen en zijn gestart met de organisatie van een tocht voor mensen die in een rolstoel of scootmobiel zitten; de rolstoeltocht. Ons was gevraagd om de laatste meters van deze tocht met muziek te begeleiden een mooi initiatief waar we graag aan meewerkten. Onze bijdrage aan de rolstoeltocht werd zeer gewaardeerd. Het is mooi om te zien hoe je mensen een plezier kunt doen door muziek te maken. Dank aan iedereen die zich die avond vrij had gemaakt om er bij te kunnen zijn.

12 juni     Uitwisselingsconcert slagwerkgroep Munstergeleen

Op deze zondag speelde onze slagwerkgroep om 17.00 uur tijdens een uitwisselingsconcert met de drumband van Fanfare Juliana in Gemeenschapshuis 't Trefpunt in Munstergeleen. We namen alleen klein slagwerk mee want we mochten vooral gebruik maken van het slagwerk van Munstergeleen. Dat was nog eens handig!

18 juni     Serenade Hanneke Feijen en Theo van der Heijden

Om 12.30 uur voltrok Giel het burgerlijk huwelijk in een prachtige tuin aan de Bloemerstraat en om 13.30 uur was de kerkelijke inzegening in de Sint Lambertuskerk. Beej Bertje op Laar was om 20.00 de muzikale felicitaties. De KMN-kapelleden waren tot laat/vroeg in de avond/ochtend op het feest aanwezig.

25 juni     Excursie naar Adams Muziekcentrale

Met 40 personen kwamen wij in Ittervoort aan bij Muziekcentrale Adams. Deze excursie werd ons vanwege onze verjaardag aangeboden door onze Vrienden. Wij mochten een keer achter de schermen kijken van dit wereldbedrijf. We konden zien hoe de instrumenten die we bespelen worden gemaakt en naar welke landen Adams allemaal exporteert. Het was erg indrukwekkend en leerzaam. Dank aan Ton van Adams voor de rondleiding en aan de Vrienden voor de organisatie en de lekkere traktatie.

3 juli     Collegiale hulp

Het OLS in Maasmechelen (B). Schutterij Sint Antonius kreeg ook vandaag hulp van een aantal van onze slagwerkers. Judith Willekens-van der Heijden, Karen Berben en Coen van Diepen ze waren deze middag, in uniform van Sint Antonius, live te zien op L1 tijdens de optocht.

14 juli     Geslaagd

Deze leerlingen slaagden voor een muziekdiploma en Giel reikte aan het begin van de repetitie van de jeugdharmonie de diploma’s uit.
A-diploma trompet: Maud Seuren
A-diploma slagwerk: Frances Moonen
A-diploma altsaxofoon: Eva Stals
A-diploma dwarsfluit: Carlijn Slegers en Lizzy Bijlmakers
B-diploma cornet: Karin van Hulzen
B-diploma trompet: Tibo Choquet
B-diploma dwarsfluit: Pleun Sieben, Lieke Vullers en Naomi Bongers
Proficiat met deze mooie resultaten!

16 juli     Jeugdactiviteit Paintball-gevecht

Wij vertrokken om 10.45 naar De Paintball locatie te Valkenswaard. De instructie startte om 11.30 uur. Het paintball-gevecht zelf startte om 11.45 uur en duurde ongeveer 1 uur. Tom C. was de enige mannelijke deelnemer. De meiden waren niet heel fanatiek, ondanks dat Tom zijn best deed, het competitie element (elkaars vlag veroveren) aan te wakkeren. Kwam dat misschien door de beschermende kleding, waardoor het erg warm was. Daarna was er een frietje, met nadruk op -je, met een snack en ranja. Rond 14.30 uur waren we terug in Nederweert het was erg gezellig geweest.

21 juli     Zomeravondconcert wordt Raadproms

Onze Harmonie Sint Joseph Nederweert en Stichting Raadpop zijn gaan samenwerken, met als resultaat de 1e editie van Raadproms een geheel nieuw concept. Raadpop bracht op de vrijdag en zaterdag een gevarieerd programma met diverse lokale, regionale en nationaal bekende popbands. Hier werd dus nu de donderdagavond aan toegevoegd met Raadproms.

Om 19.50 uur zaten de muzikanten van het harmonieorkest en combo klaar op het podium, met professioneel licht en geluid op het Raadhuisplein. De leden van de jeugdharmonie stonden om 20.00 uur achter de bühne klaar voor hun optreden. Zij speelden onder leiding van dirigent Fer Koolen en samen met het combo 'African Spirit' en met het grote orkest en soliste Fabiënne van Heesewijk de Cups Song. Het was een geweldige avond. Mede dankzij de ideale weersomstandigheden was het een feest om zo muziek te mogen maken en een feest voor de vele bezoekers (we schatten dat er ruim 400 mensen waren) om naar het programma te kijken en te luisteren. Dank aan iedereen die hieraan op, achter of voor de bühne heeft meegewerkt en aan Raadpop voor de fijne samenwerking. Muzikanten van orkest, slagwerkgroep en jeugdharmonie, dirigent en instructeur, combo en de solisten Fabiënne, Luca, Gerola en Jeanette, Rob en Fer. Dank voor jullie belangeloze bijdrage aan dit promsconcert. Speciale dank ook aan de mannen van het logistiek team voor het vele sjouwwerk. We hebben Johan Hoeben wel gemist en wensten hem vooral veel beterschap!
Na het optreden van de harmonie was de MLC Band aan hun optreden toe, de afsluiter van een prachtige zomeravond.

29 juli     Serenade huwelijk Renée Knapen en Ron Smeets

Het was feest want onze muzikante Renée Knapen en Ron Smeets trouwden! Om 14.00 uur werd het burgerlijk huwelijk voltrokken in de trouwzaal van het gemeentehuis. Wij hebben ze om 20.00 uur in De Busjop (Busschopsweg 9) in Heythuysen met muziek gefeliciteerd.
Dank aan iedereen die er vrijdag met de serenade was, ondanks de vakanties hadden we toch een redelijke bezetting.

11 augustus     Zeiveraovundj

Ook dit jaar had de evenementencommissie geregeld, dat voor degenen die dat wilden, er tijdens de zomervakantie een bij buurt-middag plaatsvond. Locatie, op het terras van Café De Schans. Mooi zo!

27 augustus     Intocht jeugdwandel4daagse

Intocht afgelast: Het was deze week zeer heet. Daarom besloot de organisatie van de Wandel4daagse dat er komende zaterdag niet gewandeld zou worden en dat er dus ook geen intocht van de wandelaars zou zijn. Die zaterdag kon iedereen de koelte opzoeken.

1 september     Quiz

Dit was de eerste repetitie van het orkest na de vakantie en meteen stond er al een extra activiteit op de agenda, nl. een quiz die na de repetitie gespeeld werd. De groep Oma en Co bestaande uit: Leny Berben, Marion de Laat-Bloemers, Yvonne Vaes-van de Goor, Elke Nieskens, Ingrid Dohmen en Karen Berben, hadden voor de vakantie een prijs gewonnen en dat was dus het organiseren van deze quiz. Het was gezellig, er was competitie en er werd ook veel gelachen.

11 september     Familiedag

Bij Café de Schans op Budschop werd verzameld en om 13.30 vertrok de 1e groep fietsers. Het was een fietstocht met diverse opdrachten van ongeveer 10 km en een nog onbekende eindbestemming. Doordat het al lang niet geregend had en er een stuk zandpad bij de route zat was dit een zwaar stuk om te fietsen. Afstappen en lekker door de mulle zand lopen. Voor diegene met open schoeisel een gratis massage voor de voeten. Onderweg was er een korte pauze op de dagcamping op de houtsberg. Bij de nu bekende locatie, Schuttersgilde St. Lucie op Schoor, werd voor eten en vertier gezorgd. Drank moest men zelf betalen, maar dat was niet erg daar de consumptieprijs maar 1,70 was. Ook daar moet de verenigingskas geld zien te generen, dus alle begrip hiervoor. Indien men zich kon legitimeren mocht men met de buks op “de raek met daarop de bölkes” schieten. De kinderen konden met een lichtere windbuks schieten op een eigen “reek met bölkes”, soms zelfs op een stoel staand. Een zeer geslaagde familiedag met dank aan de Evenementencommissie.

18 september     De laatste vlooienmarkt

We hielden de laatste Vlooienmarkt en mochten hiervoor gratis gebruik maken van het leegstaande pand Wijen aan de Burgemeester Hobusstraat. Het was die dag Koopzondag en 'Neewieert on Wheels'. Normaal dus veel “volk op de been”. Nog één keer moesten we samen de handen uit de mouwen steken, deze zaterdag (inruimen en opbouwen), zondag (verkopen en opruimen), maar ook op maandagochtend moest er nog afvoer plaatsvinden naar de milieustraat . Op deze plaats dank aan allen die, de vele jaren de spullen opgehaald en gesorteerd hebben, zonder hun inzet hadden we geen spullen gehad. Ook de familie Vossen op Boeket bedankt voor de opslagruimten die wij vele jaren mochten gebruiken. Heel veel werk is verzet om de verenigingskas wat aan te kunnen aanvullen.

1 oktober     Beetje “Oktoberfest” in Nederweert

Het thuisorkest van (onze eigen) Sylvia Göhler, Musikkapelle Giesenried uit Marktoberdorf in de Ostallgäu in Beieren, zou die avond afgewisseld met onze eigen Klein mer Neugter kapel buiten muziek gaan maken. Het uit 45 personen tellende orkest uit Beieren was nl. dit weekend in Nederland. Bij restaurant Saame Bi-j Siem en op het Lambertushof, ingericht met een podium, tafels en stoelen, geluidinstallatie stond de blaasmuziek op het programma. MAAR het weer speelde niet mee. We moesten uitwijken naar Zaal Centraal. Beide muziek verenigingen gaven een concert afwisselend met diverse speeches en cadeaus. Een vat Paulaner bier uit Beieren werd aangeslagen door de burgemeester. Het bier heeft geen kans gekregen om warm te worden. Tot slot speelde beide verenigingen samen enkele muziekstukken. Die avond werden veel contacten gelegd en geanimeerde gesprekken gevoerd. De stemming was opperbest, wat tot gevolg had, dat er uiteindelijk op de zolder Bi-j Siem een afterparty ontstond. Dank aan Herman Poell voor de organisatie, Zaal Centraal voor de gastvrijheid en aan iedereen die er aan heeft meegewerkt dat onze Duitse gasten zich in Nederweert welkom voelden.

21 oktober     Smokkeltocht

Degenen die zich hebben opgegeven verzamelden zich die avond om 19.00 uur bij Café De Treff. Gewapend met een zaklamp en telefoon ging men op pad en er moesten diverse opdrachten uitgevoerd worden. Het was een erg gezellig en goed georganiseerd evenement. Jong en oud hebben genoten van deze avond. De Evenementencommissie heeft hier het nodige werk en tijd in gestoken. Hiervoor bedankt.

31 oktober     Samen Sterker met de Rabobank

Dit jaar organiseerde de Rabobank voor de 3e keer Rabobank Samen Sterker, de Rabobank-leden konden weer stemmen uitbrengen. Bij het stemmen gelden bepaalde regels, maar het komt erop neer dat wij als harmonie zoveel mogelijk stemmen moeten zien te verkrijgen. Naar ratio van het aantal stemmen wordt er een geldbedrag aan ons uitgekeerd, dat ten goede komt voor goed en betaalbaar muziekonderwijs voor iedereen.

Ons was gevraagd om op die maandagavond van 19.00 tot 19.30 uur muziek te maken om de gasten te ontvangen bij de entree van de bank in Nederweert, dat hebben we graag gedaan. De feestelijke muziek aan het begin van de avond door onze harmonie werd zeer gewaardeerd.
Giel en Jos gingen in naam van de harmonie naar deze bekendmaking. In de bank werden alle door de leden van de Rabobank Weerterland en Cranendonck uitgebrachte stemmen bekend gemaakt.

In de Top 3 van de meest stemmen stonden het Franciscus Hospice en het Toon Hermans Huis in Weert. Beide prachtige initiatieven die alle steun verdienen. Het resultaat voor ons mocht er ook zijn. Wij staan op de 2e plaats van de Nederweerter verenigingen en op de 7e plaats van de 423 verenigingen die hebben deelgenomen aan deze actie. Een schitterend resultaat! De uitgebrachte stemmen waren goed voor een bijdrage van de Rabobank van € 864,85 voor onze harmoniekas en in het bijzonder voor de jeugdopleiding. Dank aan de Rabobank voor deze bijdrage en dank aan iedereen die zijn stem op ons heeft uitgebracht. De Rabobank verdeelde maar liefst € 100.000,-- onder de verenigingen

5 november     Openbare repetitie

Van 18.00 tot 20.00 uur was er in Zaal Willem Tell een openbare repetitie waarbij iedereen welkom was om eens te zien en horen hoe het er aan toe gaat tijdens een harmonierepetitie, oftewel om eens een kijkje in de harmoniekeuken te komen nemen. Veel kleine kinderen van onze spelende leden luisterden aandachtig of liepen onbevangen rond.

13 november     Sinterklaasintocht

De intocht van Sinterklaas deze zondag in Nederweert ging gewoon door. Zwarte Piet of niet. Zoals elk jaar meerde de pakjesboot aan in onze “haven” en zette Sinterklaas even over twee voet aan wal. Wij begeleiden de Sint, die dit jaar niet op Amerigo zat, maar in een open koets, samen met zijn gevolg met sinterklaasmuziek vanaf Steer tot aan Gemeenschapshuis De Pinnenhof.

20 november     Laatste wekelijkse mail van Giel als voorzitter

Giel kondigde in de wekelijkse mail aan dat dit zijn laatste mail als onze voorzitter was. Vanaf de volgende week zal de naam van Jos Willekens onder deze berichten staan. Giel blijft na zijn aftreden als voorzitter (én bestuurslid) wel lid van deze mooie vereniging en zal achter de schermen er onder andere voor blijven zorgen dat de mail wordt verzonden en wel iedere zondag zoals jullie dat gewend zijn van hem. Ook het beheer en onderhoud van de website zal Giel blijven doen. Dank je wel Giel.

26 november    Caeciliafeest en voorzitterswissel

Een bijzondere dag wij vierden ons Caeciliafeest en de voorzitterswissel vond plaats. De dag begon zoals gebruikelijk om 10.00 uur met een gebedsdienst opgeluisterd door onze jeugdharmonie onder leiding van dirigent Gerard Alofs. Net als vorig jaar zal pastor Wim Clout uit Herten in deze dienst voorgaan. De viering werd gehouden in Dansrijck. Aansluitend aan de dienst werden de jubilarissen gehuldigd. Dat zijn dit jaar: Renée Smeets-Knapen (10 jaar lid) en oud-voorzitter Theo Verheijen (50 jaar lid). Mia Pleunis en Lies Pleunis vieren dit jaar hun 25-jarig lidmaatschap van het Damescomité. Zij zijn tijdens de viering van onze 75e verjaardag 19 maart al gehuldigd. Hierna was er een algemene ledenvergadering waar Giel afgetreden is als voorzitter, 14 jaar en in totaal 24 jaar als bestuurslid. Het bestuur had voorgesteld om Jos Willekens te benoemen tot voorzitter. Unaniem en onder luid applaus is Jos gekozen tot onze nieuwe voorzitter. Hiermee wordt Jos de negende en jongste voorzitter die de harmonie ooit in haar bestaan gehad heeft.

Frans Cuijpers werd benoemd tot “lid van verdienste” voor al zijn buitengewone verdiensten en Giel Bruijnaers werd benoemd tot “erelid” vanwege zijn bijzondere en langdurige verdiensten voor de vereniging. Met beide benoemingen wordt spaarzaam omgegaan en de oorkondes werden vol trots aan de aanwezigen getoond.

Het damescomité had een check van jawel € 8.333,25 voor de harmonie bij elkaar gebakken, geweldig wat je met veel wafels verkopen kunt verdienen! Heel hartelijk dank hiervoor.

Er waren speeches en cadeaus, Peter Willekens namens “de Vrienden van de harmonie St. Joseph” en de burgemeester Henk Evers. Van zijn harmonie kreeg Giel een hele mooie replica, met de hand in hout uitgesneden, voorzittershamer. De tafel werd al snel gevuld met cadeaus. Giel heeft de aanwezigen getrakteerd op vlaai en daar heeft iedereen van genoten. Bij Dansrijck was er na de koffie/thee en vlaai rond het middaguur de traditionele erwtensoep en brood met zult. Allen met een flinke korting van Bakkerij Tommie en Slagerij Hermanns. Er werden ook enkele (nieuwe) marsen gespeeld voor onze jubilarissen.

Hierna maakte zich een groep op voor de beruchte kroegentocht die 's middags weer door het dorp trok. Het avondfeest was bij Le Winne in Boeket met muziek van The Deejays, voor het Caeciliafeest met als thema Gala. In een mooi aangeklede zaal konden we genieten van een lekker hapje en drankje en kon er een dansje gewaagd worden. Het comité had weer gezorgd voor een leuke quiz en ook de loterij viel in de smaak. De Valse noot was voor Jos. “Een goed begin van mijn voorzitterschap” zegt Jos zelf . Een dank je wel op deze plaats aan het Caeciliacomité voor de goede organisatie en wij kijken terug op een erg mooie en bijzonder dag. Iedereen hartelijk bedankt hiervoor.

15 december      Geslaagd

Onze collega-muzikant Tom Claessens was op 26 november, de Caeciliafeestdag, in de ochtend op examen. Hij is geslaagd voor het C-diploma trompet bij het RICK in Weert. Op deze donderdagavond-repetitie, de 15e, reikte Jos, Tom het diploma uit. “Tom, proficiat met dit diploma”.

17 december     Promsvoorbereiding Harmonie St. Joseph zoekt Talent

Inmiddels waren er al 20 potentiële promsartiesten ingeschreven voor deze auditiedag.  Voor een zaterdag is dat teveel van het goede. Wel zijn wij hier natuurlijk erg blij mee! De audities zijn niet openbaar. Vandaag de 17e eerste auditiedag gehad. Een lange dag waarin de juryleden van 10 tot 17 uur artiesten beluisterd en beoordeeld hebben. Ontzettend mooi om te zien en horen hoeveel groot talent in Nederweert en omstreken rondloopt. Vanwege het grote aantal aanmeldingen volgt in januari 2017 nog een auditiedag. Hierna zullen de artiesten die aan de Proms mee gaan doen bekend worden gemaakt.

18 december      Nieuwe dirigent voor de jeugdharmonie

Tijdens het 'Gruuëts op Giel concert' heeft Gerard Alofs voor de laatste keer de jeugdharmonie gedirigeerd. Het is heel jammer dat Gerard door zijn  drukke werkzaamheden heeft moeten besluiten om bij ons te stoppen. Dank je wel voor de vele jaren dat jij onze jeugd wist te enthousiasmeren. We hebben inmiddels een opvolgster voor hem gevonden in de persoon van Mieke Douven-Salemans uit Nederweert. Mieke is voor ons geen onbekende. We zijn dan ook blij dat we voor Gerard een waardige vervangster hebben kunnen vinden. Wij heten Mieke van harte welkom bij onze vereniging en wensen haar veel succes!

29 december      'Gruuëts op Giel' Concert

Zoals aangekondigd tijdens de voorzitterswissel werd het geplande Silvesterconcert vervangen door ons eerste 'Gruuëts op...'-concert. Bij gelegenheid van het aftreden van Giel als voorzitter. Een mooie datum want dan is Giel ook jarig. Op deze donderdagavond hebben we het 'Gruuëts op Giel' concert gegeven in de Pinnenhof. Aan de bomvolle zaal en de lovende reacties achteraf kunnen we van een zeer succesvolle editie spreken.

Tijdens de avond nam onze kersverse voorzitter Jos met warme woorden afscheid van Lies van de Kerkhof. Zij was een aantal jaren bestuurslid en jeugdcoördinator en daarna actief in de jeugdbegeleiding als een van onze vrijwilligers en vooral als ondersteuning van jeugddirigent Gerard Alofs. Zij heeft besloten hier een punt achter te zetten en ontving als dank voor haar inzet een attentie en bloemen.

Een mooie afsluiting van ons jubileumjaar en zeker ook een prachtige avond voor 'onze' Giel, die duidelijk geëmotioneerd was bij het laatste liedje “Time to say good by””. Tot de kleine uurtjes was het gezellig.

Gelukkig voor onze vereniging heeft Giel aangegeven nog o.a de website te blijven “vullen” en zoals Giel zelf zei: “Gae zeejt noch neet van mich aaf”.
Dank aan iedereen die op welke wijze dan ook een bijdrage heeft geleverd aan deze prachtige avond.

Tenslotte:

Tot zover onze activiteiten en belangrijke momenten in 2016. Voor vrijwel alle activiteiten geldt, dat er ook foto’s op onze website staan. Met dank aan Antoon Feijen en ondergetekende. Ga daar nog maar eens kijken en jullie kunnen dan nog een keer nagenieten van wat onze vereniging afgelopen jaar allemaal te bieden heeft gehad.

Frank van Renswouw,  secretaris Harmonie Sint Joseph

Hieronder staat de tekst die Giel Bruijnaers uitgesproken heeft bij zijn aftreden tijdens de extra ledenvergadering op zaterdag 26 november 2016

Dan is nu het moment gekomen om een extra ledenvergadering te openen. Vier jaar geleden heb ik al aangekondigd niet meer herkiesbaar te zijn. Een weloverwogen beslissing want na 24 jaar, waarvan de laatste 14 jaar als voorzitter, is het tijd voor een nieuwe generatie met nieuwe frisse ideeën. De harmonie moet de toekomst in. En daar past een generatiewissel bij. Ik heb altijd gezegd dat ik wil stoppen als men dat nog jammer vind. Volgens Danny Princen ben ik dan toch al 14 jaar te laat…..

Een weloverwogen beslissing, dat wel, maar dat wil niet zeggen dat het loslaten gemakkelijk voor me is. Ik voel me met hart en ziel verbonden aan deze vereniging, de harmoniefamilie en aan jullie. En nu het moment gekomen is, voel ik dat wel degelijk.

Samen hebben we hoogte- en dieptepunten meegemaakt. Gelukkig waren de hoogtepunten veruit in de meerderheid.

Ik heb op vele momenten namens jullie mogen spreken. Mijn eerste toespraak was bij de opening van het café van Roy Kuijpers, de Pelikaan, op 6 augustus 2002. Dat was midden in de vakantie. Mijn voorlaatste toespraak hield ik op 29 juli jl. bij het huwelijk van Renée Knapen en Ron Smeets, ook midden in de vakantie. Daar tussen lagen vele momenten van vreugde en verdriet. Voor mijn gevoel heb ik wel iets te vaak op het altaar gestaan om iets te zeggen als wij afscheid namen van een dierbare medemuzikant. En dat is dan geen automatisme want daar heb ik zelf ook mijn gevoelens bij die op zo’n moment even op de achtergrond moeten blijven. Maar daar stonden ook gelukkig weer heel veel blije momenten tegenover.

Aan welke hoogtepunten denk je dan terug? Dat zijn er veel geweest. Ik zal er een paar noemen zonder de pretentie te hebben volledig te zijn of om iemand te kort te doen.

Hoogtepunten zijn er genoeg. Ik denk met plezier terug aan de concoursen. Samen intensief met bloed, zweet en tranen naar een prestatie toewerken. Samen muziek maken zo goed als je kunt. En als dat dan een eerste prijs wordt of zelfs promotie dan is dat de kers op de taart.

Ik denk met heel veel plezier terug een het Limburgs Kampioenschap in 2009 en het Nederlands Kampioenschap van onze drumband in 2010. En dan bij terugkomst van Barneveld samen met de rest van de harmonie een serenade brengen bij het Blaakven aan Jolanda van der Heijden want die was op die dag getrouwd met haar Sander.

Ik denk ook met plezier terug aan onze Promsconcerten in onze sporthal met absoluut hoogtepunt de Proms van 2010 waar onder leiding van Hay Lempens en met financiële steun van de Rabobank, de sporthal werd omgebouwd tot onze eigen ´Heineken Music Hall´. Twee avonden volle bak en een geweldige show met alles er op en er aan. Schitterend om mee te mogen maken.

Genoten heb ik ook van onze concertreizen en vooral die naar Luxemburg met het concert in Luxemburg-stad op de kiosk op een mooie zondagochtend.

En dan noem ik ook onze flashmob bij de opening van de Kerkstraat waarbij we ons weer eens op een heel andere manier presenteerden, de opening van de brug samen met Pro Musica en de keer dat onder leiding van Boy door een koperblaasensemble letterlijk hoog van de toren werd geblazen. Maar ook onze Zomeravondconcerten, de Raadproms, de Nieuwjaarsconcerten en de vele keren waarbij wij ons op straat begaven om communicanten in te halen, een aubade te brengen en, zoals onlangs, mensen met muziek plezier te brengen bij de Rolstoeltocht. Iedere muzikant is bij zo’n gelegenheid belangrijk want daar ligt ons draagvlak, op straat.

Bijzonder was ook de verbouwing van Willem Tell waar we gastvrij werden ontvangen nadat Madeira de deuren had gesloten. Een verbouwing die met vereende krachten en met steun van de gemeente tot stand kwam.

Genoten heb ik ook van het OLS waarbij wij van Schutterij Sint Antonius de eer kregen om de optocht te openen en ons daardoor konden presenteren aan vele duizenden bezoekers.

Ik noem ook onze Caeciliafeesten waarbij Madeira omgebouwd werd tot een levende kerststal, een strand voor de beach-party en zelfs een heuse Love-boat mèt crew. Een Caeciliafeest was niet compleet onder kerstdennen en graszoden. En Paul en Monique vonden dat allemaal prima. Dat waren avonden waarbij we veel plezier met elkaar hadden en we vanavond ook weer zullen hebben. Dank aan alle mensen die met mij deel hebben uitgemaakt of maken van het Caeciliacomité. Niet altijd even zichtbaar maar vanzelf komt niks wil ik maar zeggen.

Ik denk met plezier terug aan de samenwerking met onze dirigenten Theo Peeters, Piet Jeegers, Wiel Vervoort, Jos Zegers en nu Fer Koolen, onze redder in nood bij de Proms 2010. Onze jeugddirigenten en met name Boy Hendrix en Gerard Alofs en onze instructeurs Jo Beckers en Patrick Vlassak.

Fijn zijn de contacten en de samenwerking geweest met onze tamboer-maitres, Anita Kaan (nog heel eventjes nadat ik bestuurslid was geworden), 12 jaar met Nicole Bakker en inmiddels even lang met Brenda Rijkers, Judith van der Heijden en Angèl Bakker. Nederweert kent al een lange traditie van vrouwelijke tamboer-maitres. En wij hebben er zelfs drie! Dames, dankjewel.

Dank ook aan mijn collega-bestuursleden. Het is niet altijd een gemakkelijke taak om een vereniging te besturen en zeker niet in deze tijd. Mijn respect en waardering voor jullie inzet voor onze harmonie.

Mijn vriendinnen van het damescomité en mijn vrienden van het logistiek team dank ik voor hun betrokkenheid bij en het vele werk voor onze harmonie. Wat mogen wij ons gelukkig prijzen met zoveel mensen die hun handen voor ons uit de mouwen willen steken.

Ik zal ongetwijfeld nog wel iemand vergeten zijn. Sorry daarvoor. En daarom, iedereen die deel uitmaakt van onze harmoniefamilie of zich daarmee verbonden voelt, dank voor de fijne contacten en dank voor jullie vriendschap.

Ik ga jullie echt niet missen…. want ik blijf lid van de harmonie en zal nog regelmatig de repetities bezoeken. Ook zal ik me achter de schermen blijven bezig houden met de website en de wekelijkse nieuwsmail. Helemaal loslaten gaat me toch niet lukken.

Want loslaten is ook een kunst en die kunst ga ik vanaf nu leren… Ik denk dan terug aan de gevleugelde worden die Jo Doensen zaliger regelmatig uitsprak als het gesteggel tussen Jan Verhijden en Jan Jansen weer eens opliep: "ons grootvader was 90 jaar en die bemoeide zich nergens meer mee!" En dat nergens meer mee bemoeien lijkt mij heerlijk!

Fijn dat jullie vanochtend aanwezig zijn om dit voor de vereniging en voor mij persoonlijk zo bijzondere moment te delen.

Dank dat ik jullie voorzitter mocht zijn.

Dan kom ik nu aan het voorstel van het bestuur om Jos Willekens te benoemen tot voorzitter van Harmonie Sint Joseph Nederweert. Er hebben zich geen andere kandidaten gemeld. Mag ik de vergadering voorstellen om Jos bij acclamatie te benoemen?

Beste Jos,

Voordat ik jou de voorzittershamer ga overhandigen ga ik me richten tot je vrouw Judith.

Beste Judith, jouw man pakt een mooie maar ook veeleisende klus op zich. Dat houdt in dat hij nog minder thuis zal zijn dan nu al het geval is. Gelukkig zijn jullie beiden maatschappelijk actief en ben ook jij veel in touw voor anderen. Gelukkig doen jullie ook een aantal activiteiten samen zodat dat toch anders aanvoelt. Voor jou heb ik alvast een mooie bos bloemen voor al die avonden dat je wel alleen op de bank moet zitten….
Maar je mag mij altijd bellen om bij je te komen zitten. Ik heb nu toch tijd genoeg!

Ik kom nu bij Jos.

De leden van de harmonie hebben jou gekozen tot hun nieuwe voorzitter. Daar ben ik blij mee want ik heb er alle vertrouwen in dat jij deze vereniging op en goede manier gaat leiden. Je bent al 17 jaar lid en vanaf vorig jaar bestuurslid. Je kent de vereniging en de mensen goed, dus je weet ook waar je aan begint.

Wat ik minder vindt is dat je mijn record als jongste voorzitter ooit aan flarden schiet want met je 30 jaar (afgelopen woensdag geworden) heb je weer 11 jaar voor op mij, die met z’n 41e voorzitter werd. Daar moet ik me bij neerleggen en dat valt me niet zwaar want ook ik heb wel iets met het getal 11.

Ik ga je nu de voorzittershamer overhandigen. Jij treedt als negende voorzitter van de harmonie in de voetsporen van mensen zoals Raphael Hobus, Jozef Kessels, Wim Mertens, Huub Janssen en Theo Verheijen.

Met de voorzittershamer geef ik je de verantwoordelijkheid voor de mensen en de tradities van de harmonie in handen. Ga er verstandig mee om en veel succes!