• Banner_2018_1_gt.jpg

Jaarverslag 2011

Het jaar 2011 was een jubileumjaar. In 1941 onstond Harmonie St. Joseph door de fusie van Harmonie St. Caecilia en Fanfare St. Lambertus. En in 2011 was dat dus 70 jaar geleden.

In 2011 ging onze nieuwe website online en introduceerden we Twitter en Facebook. Maar ook een eigen You Tubekanaal met filmpjes van de Rabo Proms-fantasy 2010 werd geboren.

We ontvingen dit jaar 4.000 euro van het Dichterbijfonds van de Rabobank voor de aanschaf van nieuwe pupiters voor de muzikanten van het orkest en de drumband. Waarvoor nogmaals dank! Ook dank aan de heer Raatjes en het Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg. Dankzij hen konden we ons instrumentarium uitbreiden met een contrabas.

We moesten dit jaar ook afscheid nemen. En wel van onze ereleden Bèr van de Kerkhof en Wim Mertens en van onze oud-dirigent van de jeugdharmonie, Sef Evers. Hij overleed op 11 juni. Op 28 augustus overleed Jaap Kaan. Hij was niet alleen als vader van Anita en Matthijs aan onze harmonie verbonden maar hij was ook een trouw supporter van en ambassadeur voor onze harmonie. Als Vorst en voorzitter van de Pinmaekers was hij voor ons en voor Klein mer Neugter ook jarenlang de contactpersoon voor de vastelaovundjsactiviteiten.

9 januari  Nieuwjaarsconcert

Zoals de traditie het wil begint het jaar met ons Nieuwjaarsconcert. In een warme Pinnenhof genoot het talrijke publiek van de gevarieerde muzikale uitvoeringen van onze jeugdharmonie (voor de laatste keer onder leiding van Sef Evers maar dat wisten we toen nog niet), de blokfluitleerlingen (onder leiding van Susan Berben), onze slagwerkgroep (onder leiding van Jo Beckers) en ons harmonie-orkest (voor de eerste keer onder leiding van Jos Zegers).

Vanwege het jubileum werden wij door ons altijd actieve damescomité verrast met een jubileumgift van maar liefst 2.500 euro! Maar zij zorgden zoals gebruikelijk ook weer voor de inwendige mens want de heerlijke zelfgebakken wafels vonden gretig aftrek. En ook Jan van de Kerkhof bracht ons een verrassing. Hij had gezorgd voor nieuwe sweaters voor de muzikanten van de jeugdharmonie. Waarvoor dank! Hij reikte de eerste exemplaren zelf uit aan zijn kleinkinderen Stefan, Yvonne en Eveline.

14 januari  Limbo Parade

In goede samenwerking met Zaal Grand Madeira organiseerden wij voor de achtste keer een geweldige Limbo-Parade. Het publiek kon genieten van Duo X-elle, Bram en Ruud, de Toddezèk, W-dreej en Big Benny. Hier past dank aan de harmonievrijwilligers die zich letterlijk in het zweet hebben gewerkt om deze avond ook financiëel tot een succes te maken.

29 januari  Serenade Diamanten bruidspaar Nel en Harrie Stultjens

Wij togen naar het ijskoude Nederweert-Eind waar we in een warme Zaal Bi-j Lenie een serenade brachten aan het diamanten bruidspaar Nel en Harrie Stultjens. En die serenade werd zeer op prijs gesteld getuige de inhoud van de envelop die we aangeboden kregen.

3 maart  Carnavalsconcert jeugdharmonie en V.V. St. Joeph

De donderdag vóór de Vastelaovundj staat altijd in het teken van de naderende dolle dagen. Onze jeugdharmonie gaf in Zaal Grand Madeira een Carnavalsconcert. We werden daarbij vereerd met een bezoek van Jeugdprîns Jarra I en Jeugdprînses Romy. Aansluitend nam V.V. St. Joeph het in het cafégedeelte over en werden Prîns Joeph XIII (Paul Hoeben) en zijn Prînses (Roos Nijssen) uitgeroepen. Het was een heel gezellige avond met later nog bezoek van de prinseparen van De Bengels en van De Pinmaekers.

7 maart  Vastelaovundjsoptocht

De Vastelaovundjsoptocht met Harmonie St. Joseph voorop trok onder een lekker voorjaarszonnetje door de straten van Nederweert. Een kleurrijk én muzikaal begin van de optocht.

30 maart  Algemene Ledenvergadering

De ledenvergadering is hèt moment om mee te denken en beslissen over het beleid van de vereniging. De opkomst mocht dan ook best wat hoger zijn. In deze vergadering werden de jaarrekening 2010 en de begroting 2011 door penningmeester Marlie Princen-Frencken gepresenteerd en door de ledenvergadering vastgesteld. Secretaris Antoon Feijen deed verslag van de activiteiten van 2010.

De bestuursleden Lies van de Kerkhof, Jack Verhijden en Theo Pleunis werden door de vergadering herverkozen. Guus van Cruchten werd gekozen tot bestuurslid belast met orkest- en muziekzaken. Het muzikaal activiteitenplan 2010-2015 werd vastgesteld, een nieuwe muziekcommissie, een evenementencommissie en een jeugdcommissie werden ingesteld.

Aan het einde van de vergadering werd Peter Pleunis gehuldigd vanwege zijn 25-jarig lidmaatschap en werd Harry Pleunis vanwege zijn langdurige en bijzondere verdiensten door de leden van Harmonie St. Joseph benoemd tot Erelid.

10 april  Uitwisselingsconcert St. Joost

Het was een mooi concert die zonnige zondagmiddag in Sint Joost. De serieuze voorbereiding tijdens de goed bezochte repetities was niet onverdienstelijk geweest. Jammer is wel dat er toch nog vlak voor het concert diverse afmeldingen kwamen. Een concert wordt ruim van tevoren gepland en dient zo mogelijk compleet te worden gegeven. Daarbij is eenieders bijdrage even belangrijk!

17 april  Drumbandfestival Obbicht

Onze drumband maakte op deze dag de straten van Obbicht weer onveilig. Het is ook altijd mooi weer in Obbicht want ook op deze zondagmiddag scheen de zon weer volop. Het concertoptreden had beter gekund maar het buitenoptreden zag er weer strak uit en klonk als vanouds.

1 mei  Aubade Koninginnedag

Omdat Weert op Koninginnedag bol stond van allerlei activiteiten vanwege het bezoek van de Koningin, brachten we een dag later dan gebruikelijk de traditiondle aubade aan de Koninklijk gedecoreerden en ereburgers van de gemeente.

4 mei  Dodenherdenking

De muziekverenigingen van Nederweert verzorgen om beurt ende muzikale opluistering van de dodenherdenking. En dit jaar waren wij aan de beurt. Het was een stijlvolle en waardige herdenking op het Raadhuisplein.

8 mei  50-jarig Jubileum LBT

De Limburgse Bond van Tamboerkorpsen (LBT) vierde het weekend van 7 en 8 mei haar 50-jarig bestaan. En dat was genieten in Baexem. Genieten van het concertoptreden van onze eigen drumband/slagwerkgroep ´s ochtend al heel vroeg. Genieten van het mooie weer en de relaxte sfeer. Genieten ook van de optocht van 40 muziekkorpsen waarbij onze drumband en hun tambour-maitre Brenda Rijkers zich erg goed presenteerden.

12 mei Nieuwe website

Het heeft even geduurd maar op deze dag was de nieuwe website een feit. Met dank aan Frank Lempens en Patrick Coumans beschikken we nu over een moderne, frisse website. Onze voorzitter Giel Bruijnaers zorgt voor de content waardoor de website ook altijd actueel is. En dat is lang niet altijd vanzelfsprekend bij websites! Gelijktijdig werd ook de door onze secretaris Antoon Feijen ontwikkelde ledenadministratieprogramma in gebruik genomen. Een geîntegreerd programma voor het bijhouden van de ledengegegevens, de instrumenten en de uniformen met toebehoren.

13 mei  Snuffelmarkt

Tijdens het lentefestijn hielden we in Zaal Grand Madeira een Snuffelmarkt met een selectie uit de spullen die we verzameld hadden voor de Vlooienmarkt. Niet echt met succes helaas.

14 mei  Uitvaart erelid Bèr van de Kerkhof

Op deze dag namen we met muziek afscheid van ons oudste erelid Bèr van de Kerkhof die op 9 mei 2011 op 89-jarige leeftijd is overleden. Hij werd in 1933 op 12-jarige leeftijd lid van Kerkelijke Fanfare St. Lambertus. In 1941 fuseerden deze fanfare en Harmonie St. Caecilia en werd Harmonie St. Joseph geboren. Bèr van de Kerkhof fuseerde mee en blies tot op hoge leeftijd trouw zijn partij op de tuba mee. Dat deed hij tot gezondheid dat niet meer toeliet. Vanwege zijn verdiensten voor onze vereniging werd hij benoemd tot erelid. Bèr is altijd een zeer betrokken erelid van onze vereniging geweest. Als zijn gezondheid het enigszins toeliet was hij van de partij. Een hoge mate van betrokkenheid en oprechte interesse, maar ook een bijzondere´trots´ op zijn harmonie, kenmerkten deze bijzondere man. Het was voor ons een eer om met muziek afscheid van deze man te mogen nemen die maar liefst 78 jaar lid was van onze vereniging.

15 mei  Communicanten BS De Bongerd

Met veel geluk lukte het ons de eerste groep communicanten van dit jaar droog aan de kerk af te leveren want niet lang daarna regende het de rest van de dag pijpestelen.

21 mei  Dirigent Jos Zegers geslaagd

Na vier jaar hard studeren is onze dirigent Jos Zegers geslaagd voor het examen Directie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zo´n 25 supporters van onze harmonie waren erbij om hem moreel te ondersteunen. In een bomvolle zaal in Bleijerheide-Kerkrade mochten we genieten van het eindexamen-concert dat Jos samen met zijn eigen Harmonie St. Aemiliiaan gaf. Vooral het klarinetconcert van Artie Shaw, met zijn vader Hans Zegers op klarinet als solist, maakte veel indruk.

22 mei  Communicanten OBS De Klimop en BS Budschop

Het blijft een feestelijk gebeuren en een goede traditie om de communicanten met muziek naar de kerk te begeleiden. Het was even improviseren vanwege het weer maar uiteindelijk lukte het beide groepen droog aan de kerk in Nederweert en Budschop te krijgen.

29 mei Communicanten BS De Kerneel

De opkomst bij de laatste groep communicanten van dit jaar was niet al te best. Gelukkig was de bezetting over de partijen redelijk zodat we toch muziek konden maken.

4 juni  Harry & de Gebroeëke Zwiêgelkes

Het was een bijzonder geslaagde avond. Ed & Frans en Harry en de Gebroeëke Zwiêgelkes zetten een goed gevulde en snikhete Zaal Grand Madeira op de kop! Een geweldig jubileumfeestje.

28 juni  St. Joseph Familiedag

In het kader van ons 70-jarig jubileum was er deze zonnige zondagmiddag een zeer geslaagde familiedag. Natuurlijk werkte het fantastisch weer erg mee maar het was ook goed toeven in en bij de kantine van VV Merefeldia. Na een mooie fietstocht was daar goed voor de inwendige mens gezorgd. De kids konden genieten van het springkussen en het optreden van Reintje en haar Voskes. Voor de volwassenen waren er spellen maar er werd vooral volop gebuurt. Het was ook een mooie gelegenheid om Monique en Paul te bedanken voor hun gastvrijheid en ondersteuning van onze harmonie.

2 juli  Jeugdmiddag

De nieuwe Jeugdcommissie organisaeerde haar eerste activiteit. Een barbecue en spellenmiddag in de tuin van de familie Verstappen aan het Hulsen. Er was goed gezorgd voor de inwendige mens en de jeugd amuseerde zich volop met allerlei spellen.

7 juli  Zomeravondconcert

Het is een goede traditie met een informeel concert het seizoen af te sluiten. Jos Zegers dirigeerde voor de eerste keer onze jeugdharmonie. Hun optreden werd afgesloten samen met de blokfluitleerlingen die na de vakantie aan hun opleiding aan het Rick zijn begonnen. Ook kon onze voorzitter nog enkele nagekomen muziekdiploma´s uitreiken aan Fleur Gijsen, Michiel van Hulzen en Joni van der Rijt.

Onze slagwerkgroep gaf onder leiding van Jo Beckers weer een spetterend optreden waarbij de akoestiek van het atrium ten volle werd benut. Voor Frank van Montfort was het zijn laatste optreden.

Een verrassing was er ook dankzij ons Damescomité. Ter gelegenheid van ons 70-jarig jubileum boden zij een tweede (!) cheque aan ter waarde van 3.500 euro! En dat allemaal verdiend met het bakken en verkopen van wafels! Het concert werd afgesloten met een optreden van het harmonie-orkest onder leiding van Jos Zegers.  Tijdens het concert werd ook het Vlijtig Liesje uitgereikt. Dit is een waardering die we jaarlijks uitreiken aan een lid dat zich achter de schermen voor de harmonie inzet. Dit jaar was het Vlijtig Liesje voor Esther Kersten-Sieben. Zij notuleert alle vergaderingen van het bestuur en de ledenvergaderingen. Tijdens het concert kregen we spontaan hulp van ´Juffrouw Karen´ die enthousiast voor de begeleiding zorgde tijdens de Typewriter Song. De afsluitende mars speelden we samen met de jeugdharmonie. De mars was natuurlijk voor het in grote getale toegestroomde publiek (we moesten zelfs stoelen bijhalen in De Pinnenhof) maar in het bijzonder voor ons erelid Jo Kneepkens en Nellie Kneepkens-Janssen die op 13 juli hun 50-jarig huwelijksfeest zouden vieren. Een mooie bos bloemen voor het gouden bruidspaar onderstreepten deze muzikale felicitatie. Helaas was het wel het laatste optreden van Niek Hoeben.

15 juli  Serenade Frans Cuijpers

Op deze vrijdagavond brachten we in Wups Pub een serenade aan onze vaandeldrager/slagwerker/logistiek teamlid maar ook zeer gewaardeerd harmonielid Frans Cuijpers bij gelegenheid van zijn 40-jarig dienstjubileum bij ETF. Frans genoot zienderogen van deze huldeblijk.

29 juli tot en met 1 augustus  Klein mèr Neugter naar Reimlingen

Klein mèr Neugter bracht een bezoek aan de bevriende Musikkapelle Reimlingen. Het werd een vermoeiende maar zeer geslaagde reis waarbij er niet alleen muziek werd gemaakt maar waarbij ook de vriendschapsbanden opnieuw werden aangehaald, natuurlijk onder het genot van grote potten bier.

20 augustus  Intocht jeugdwandelvierdaagse

Ondanks de tropische temperaturen, de geringe bezetting en de verwarring over waar het verzamelpunt was wisten we laatste kilometers van de wandelaars van de 4-daagse met muziek te ondersteunen.

18 september  Vlooienmarkt

Het blijft een belangrijke inkomstenbron voor onze vereniging. Dankzij de voorbereidingen (waaronder een zaterdag alvast sorteren) verliep het inruimen van Gemeenschapshuis De Pinnenhof voorspoedig. Het aantal bezoekers was minder en de veiling liep niet echt bijzonder maar de totaalopbrengst van dit weekend is alleszins de moeite waard om het volgend jaar weer te orgniseren.

16 oktober  Matineeconcert

Op deze zondagmiddag maakten wij ons op voor een reis naar het diepe zuiden voor een Matineeconcert samen met en op uitnodiging van Harmonie St. Aemiliaan uit Bleijerheide (Kerkrade), het moederorkest van onze dirigent. Het werd een mooie uitvoering in een goed gevuld en mooi opgeknapt patronaatsgebouw.

6 november  Vriendenconcert

De eerste nieuwe activiteit georganiseerd door de nieuwe Evenementencommissie was een feit. Een geslaagde formule en een geslaagde middag. Dat mogen we wel stellen na de eerste succesvolle editie van het Vriendenconcert getuige de vele positieve reacties van bezoekers en muzikanten. Een goed gevulde Zaal Grand Madeira zorgde voor een informele en gemoedelijke sfeer. We luisterden aandachtig naar het levensverhaal van Joep verteld door Will Knapen. Daarmee werden we meegenomen op een muzikale reis door de geschiedenis van onze vereniging. Alle geledingen van onze vereniging kwamen die middag aan bod. Na afloop bleef het nog lang gezellig in de café. Resultaat: midden op het St. Antoniusplein lag eenzaam en verlaten een van onze concertstrikjes. De ´verliezer´ heeft zich nooit gemeld.

12 november  Dodenherdenking

Op de Britse Militaire Begraafplaats vond de jaarlijkse dodenherdenking plaats ter gelegenheid van Remembrance Day. Het Britse ereveld in Nederweert herbergt de graven van 363 gesneuvelde militairen. Bij elk graf is een identieke zerk van witte natuursteen geplaatst met in reliëf een embleem van een vogel met gespreide vleugels en een kruis. Voor de graven staat het 'Cross of Sacrifice'. Op het kruis is een bronzen zwaard aangebracht. Het offerkruis staat symbool voor de Britse militairen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gesneuveld. Remembrance Day, ook wel Poppy Day, is in het Verenigd Koninkrijk en andere de landen van het Gemenebest de dag waarop de gevallenen van de Eerste Wereldoorlog en alle oorlogen en gewapende conflicten sindsdien worden herdacht. Ook in Nederweert vind ter gelegenheid van deze Remembrance Day een herdenking plaats. Die wordt georganiseerd door de Bond van Wapenbroeders afdeling Ospel. Op toerbeurt verlenen de Nederweerter muziekgezelschappen hieraan medewerking. En dit jaar waren wij aan de beurt op deze zonovergoten zaterdagmiddag.

13 november  Sinterklaasintocht

Het blijft altijd spannend. Maar de Goedheiligman wist ook dit jaar zijn weg naar Nederweert te vinden. Hij zette voet aan wal aan Steer en ging wandelend naar Zaal Grand Madeira. Wij zorgden voor toepasselijke muziek voor het talrijke publiek.

19 november  Caeciliafeest

We begonnen de dag al vroeg in Gemeenschapshuis De Pinnenhof met een gebedsviering waarin werd voorgegaan door pastor Emile Gerards. Hij wist ons aan te spreken met goed gekozen en warme woorden. De jeugdharmonie zorgde onder leiding van Jos Zegers voor de muzikale omlijsting. Daarna was het de beurt aan onze voorzitter Giel Bruijnaers. Hij sprak zijn dank uit aan iedereen die zich voor Harmonie St. Joseph inzet en degenen die zich op welke manier dan ook met ons verbonden voelen.  Daarna huldigde hij de jubilarissen:
10 jaar: Moniek Feijen, Hanneke Feijen, Nicole Stultiens, Moniek Verhijden, Marleen Feijen en Antoon Feijen (Annemieke Mutsaers was helaas niet aanwezig);
40 jaar: Tom van de Berg;
60 jaar: Jo Kneepkens (Harry Pleunis zou op een later moment worden gehuldigd).

Na de koffie met speculaas van Bakker van de Mortel staken we de straat over en maakten we in Domus Bona Ventura de gebruikelijke jubileumfoto. De eerste foto in complete samenstelling mét jeugdharmonie, ereleden, damescomité én logistiek team.

Na een korte rondwandeling werden we gastvrij ontvangen bij Wups Pub waar het tijd was voor iets sterkers, en dat waren niet alleen maar sterke verhalen!
Daarna met muziek door de Kerkstraat terug naar ons verenigingslokaal Zaal Grand Madeira waar de erwtensoep en het brood met zult (gesponsord door Slagerij Hermanns) al op ons stond te wachten. En dat smaakte goed. We konden ook al een eerste blik werpen op de aankleding van de zaal voor het avondfeest.
Zo´n 60 leden verzamelden zich voor de befaamde Kroegentocht die al net zolang een onderdeel van deze dag uitmaakt als onze vereniging oud is. Na Café De Schans werd Café Matchpoint bezocht en ontvingen we spontaan van de kastelein een heel grote doos lekkere bonbons. Dank hiervoor (ze waren heerlijk). De Kroegentocht eindigde bij Café De Kleine Winst waarna het echt tijd werd om naar huis te gaan en zich om te kleden voor de feestavond.
Het Caeciliacomité had gezorgd voor de organisatie van het zeer geslaagde en ouderwets gezellige avondfeest. Het thema was dit jaar Gala. Iedereen had zich extra feestelijk uitgedost en werd bij binnenkomst meteen op de foto gezet. De sfeer zat er al snel goed in en er werd flink gedanst op de muziek en beelden van DJ Frenkie. Ook met de quiz werd door jong en oud fanatiek meegedaan. Er was door Monique en Paul goed gezorgd voor de inwendige mens en dat smaakte uitstekend. Het feest duurde dan ook tot in de kleine uurtjes. De Valse Noot was dit jaar voor Stefan Verstappen vanwege zijn verwoede pogingen om met Koninginnedag de harmonie te vinden. Caecilia 2011 was ´eine Super Sjoene Daag´!

28 december  Jeugdactiviteit

De Jeugdcommissie had gezorgd voor alle ingrediënten voor een leuke middag in het gebouw van Scouting Paus Pius X. Samen keken zij naar de ultieme kerstfilm ´Home Alone´. Het scoutinggebouw was ingericht als een heuse bioscoop en was er gezorgd voor een dankje en een hapje. Het werd een heel gezellige middag die zeker nog een vervolg zal gaan krijgen.

Maar 2011 was ook een vruchtbaar jaar en er werd goed gezorgd voor onze toekomst. Geboren werden Lise Vaes (28 januari), Caro Princen (17 februari), Neele Stienen (22 maart) en Emma Broers (29 november). En Jan Vaas werd dit jaar de trotse opa van Noah.

Harmonie St. Joseph, 70 jaar jong en voor de toekomst wordt goed gezorgd!

Antoon Feijen, secretaris

Klik hier voor het foto-album van 2011.